Sprawdzian ze słownictwa przeznaczony jest dla uczniów III klasy gimnazjum. Sprawdza opanowanie podstawowych umiejętności i znajomości pojęć: synonim, antonim, homonim, związek frazeologiczny.
SŁOWNICTWO - SPRAWDZIAN 1. Przeredaguj tekst, zastąp wyraz „niezwykły” jego synonimami. Na płycie ze ścieżką dźwiękową z filmu „W pustyni i w puszczy” zamieszczono niezwykłe (..................................) utwory instrumentalne, wykorzystujące niezwykłe (....................................) elementy niezwykłej (...........................) muzyki afrykańskiej i niezwykłej (..........................) muzyki arabskiej. Autor utworów, Krzesimir Dębski, zaprosił bowiem do współpracy niezwykłych(...............................) artystów z Czarnego Lądu. Tym jednak, co wyróżnia ten niezwykły (...............................) album, są piosenki, których tytuły mówią same za siebie: Mama Afryka, Kali nie boi stracha, Świat dla odważ-nych. Wszystko to brzmi niezwykle(...............................) w wykonaniu polskich gwiazd muzyki i tworzy niezwykły (...............................), egzotyczny nastrój.
2. Podaj polskie jednowyrazowe synonimy wyrazów obcego pochodzenia. a) innowator - .................................. b) luka - ................................................ c) honorarium - ............................... d) geneza - ........................................... e) ekspert - ........................................ f) korekta -............................................ g) konsystencja - ............................... h) autograf - ........................................ i) dylemat - ......................................... j) rywalizacja - ....................................
3. Do podanych wyrażeń i zwrotów dopisz jednowyrazowe antonimy (rze-czowniki lub czasowniki).
a) chodząca encyklopedia - .................................................... b) b) nabić kogoś w butelkę - .................................................. c) w czepku urodzony - .......................................................... d) d) płakać jak bóbr - ........................................................... e) chudy jak patyk - ............................................................. f) leżeć do góry brzuchem - ...............................................
4. Do podanych wyrazów dopisz antonimy, które będą zaczynać się od litery ż lub rz.
* urojony - ........................................* niejadek - ............................................... * często -.......................................... * prośba - ................................................. * nieprzychylny - ............................. * każdy - .................................................. * nierealny - ..................................... * radośnie - ............................................. * poważny - ..................................... * męski - ..................................................
5. Wyjaśnij znaczenie podanych homonimów (homofonów).
a) Kórnik - .................................... b) kurnik - .................................................. c) masarz - ................................... d) masaż - ................................................. e) grad - ........................................ f) grat -.......................................................
6. Dopisz co najmniej po dwa znaczenia podanych homonimów.
a) bąk - ................................................, ..........................,............................. b) blok -..............................................., ..............................,............................. c) oczko - ..........................................., ...............................,............................. d) akrobata - ......................................,................................,.............................. e) as - ................................................,..............................,..............................
7. Wyjaśnij znaczenie pojęć
* homonimy - .................................................................................................. ........................................................................................................................... * antonimy - ..................................................................................................... ........................................................................................................................... * synonimy - ....................................................................................................... ........................................................................................................................... Autor: Bożena Tomczak |